Gallrat - första skörden!

Igår gallrade jag lite i mina pallkragar. Har sått alldeles för tätt och därför behöver jag gallra lite mellan växterna, jag vet inte hur man ska göra riktigt, men tog de största där det var trångt och samlade in att äta, som en första skörd! Det blev grönkål, mangold, spenat och ruccola. Grönkålen tog jag direkt och gjorde lite grönkålschips av, bara gnugga in med olivolja, salt och chiliflakes och sedan in i ugnen några minuter på 200 grader, man kan skaka dem någon gång också så de inte fastnar i plåten. Min sambo fick äta dem för jag gör faktiskt en juicecleanse just nu (även om jag fuskat, lite...).
Mangolden ska jag steka lite och ha som tillbehör till någon annan maträtt i veckan, spenaten får bli i sallad eller kanske någon gryta med curry och kokosmjölk, och ruccolan i en potatissallad. Ska bli så gott med lagad mat efter allt detta juicande, det är sista dagen idag. Serverade barnen lite grönt till middagen igår också, men de rörde det inte som vanligt! Eller ja, treåringen kastade iväg det på bordet och sa att han inte ville haaaa! Lillebror är lite mer vänligt inställd till att smaka på nya saker ibland, men båda gillar mest halvfabrikat (som fiskbullar som vi hade igår) faktiskt!
 
 
 
 
 
Allmänt, Odling | Odla2017, Odling, Skörd, Skörda | |
Upp