Den stressiga vardagen & projektet BeChange

Tiden går så fort och jag har inte ägnat någon tid åt att skriva här i bloggen, även om det känns som att jag har flera inlägg på lager! Sedan sist har jag faktiskt startat eget företag (!), jag skrev ju tidigare att jag hade planer på det. Nu har jag startat något som jag inte trodde att jag skulle, men det blev så liksom av en slump, och med något jag verkligen älskar - att skriva! Hittills har jag arbetat med copywriting och ett par intervjuer och lite foto, men kommer snart att utöka med översättning och försäljning av konst. Det känns jättekul och spännande att ha sitt eget företag, det är något jag alltid drömt om!
Trots det så är det svårt att hinna med, jag har redan hunnit uppleva hur det är att inte kunna vara sjuk, eller vabba för att ta hand om barn. Det är verkligen svårt att planera när det är deadlines och fler människor än en själv inblandade. Det gäller att inte ta på sig för mycket,en helt enkelt kan man tycka, men det är inte helt enkelt...
 
När tidsbristen infinner sig är det också lättare att ta till snabba lösningar i vissa vardagssituationer, såna som ofta är både dyrare, mindre miljövänliga och lämnar mindre utrymme för livskvalitet. Att ta bilen till exempel, eller äta oplanerade saker till middag bara för att det måste gå snabbt. Precis sådana saker jag vill undvika. 
 
Jag var med i ett projekt under 10 månader under 2016/2017 som heter BeChange, ett fantastiskt initiativ där jag lärde mig mycket om vad som påverkar klimatet negativt och vad jag faktiskt kunde göra för att leva mer klimatsmart. (Läs gärna mer om BeChange, det finns information längst ner i detta inlägg för dig som är intresserad!) Projektet är uppdelat i tre olika områden - Biffen, Bostaden och Bilen, där man fokuserar på att förbättra ett område i taget. Jag "bantade" totalt 2,6 ton om jag minns rätt, vilket jag var nöjd med. Kände mig så otroligt motiverad att fortsätta förbättras efter projektets slut, men sedan har jag mer och mer gått tillbaka till mina tidigare vanor. Det största problemet för mig är att det är långt till bussen, och att bussen sedan inte passerar dit jag ska. Det är "för långt" att cykla flera mil varje dag, särskilt när barnen ska med, det tar alldeles för lång tid. Tid som man bara inte har. 
 
Vi har planer på att byta ut vår inte-så-miljövänliga dieselbil till antingen en elhybridbil, en ren elbil eller eventuellt en gashybrid. Här funderar vi dock på vilken miljöpåverkan en nyproducerad bil har i förhållande till utsläppen från vår bil som vi har idag. Familjen måste också få plats i bilen, den måste ha bra räckvidd så att vi kan färdas enkelt även i smällkalla vintern här uppe i norr. Det måste gå att ladda på andra ställen än bara i hemma. En gasbil har vi haft förut (tänk att vi bytte till en mer klimatosmart bil!), det fungerade bra, men i vår stad saknas tankställen vilket gör det besvärligt att åka och tanka i grannkommunen där vi annars aldrig har ärenden. Det bästa skulle ju vara att slippa köra så mycket bil, såklart, men som vardagen ser ut just nu så finns ingen annan fungerande lösning. Jag kommer dock att köpa en el-lastcykel under våren som jag ska använda så mycket jag bara kan och orkar istället för bilen. Så siktar vi på ett bilbyte till hösten.
 
Jag tänker mycket på vardagen. 
Man ska jobba åtta timmar om dagen, ha lunch en timme och åka fram och tillbaka till jobbet, helst med bilen så att det går snabbt att hämta barnen på förskolan, där de varit kanske 10 timmar medan man färdats, jobbat, ätit och färdats. Det känns inte rätt för mig. 
Själv har jag varit hemma med barnen i nästan 3,5 år (barnen är drygt 3,5 och 2 år), men sedan ca 4 månader tillbaka har de börjat gå på förskolan på halvtid så att jag ska ha tid med studier och mitt företag. Min sambo har jobbat under hela den här tiden, han arbetar borta i veckor i sträck vilket gör att jag är mycket själv. När jag pluggat tidigare har jag fått hjälp med barnen av deras farmor/farfar och mormor/morfar när jag behövt, och verkligen gått minimalt på lektioner på universitetet. Istället har jag pluggat på kvällar och nätter när det sovit (dåligt) och verkligen kämpat för att ha dem hemma så länge som möjligt. Det är jag nöjd med, och nu känner jag mig lite misslyckad över att jag prioriterar jobb och plugg framför att ha dem hemma, det känns onaturligt (även om vår förskola är bra). 
 
Tvivlar på om jag gör rätt val med studierna, de kommer att pågå under en lång tid och även om det leder till att jag kan få ett "bra", intressant och viktigt arbete senare så vet jag ju inte om det är det jag vill ha! Kommer jag någonsin vilja ha ett sådant jobb framför ett fritt liv hemma där jag kan styra över mig själv och slippa spendera tid och pengar på att åka fram och tillbaka, vara uppbunden en så stor del av mitt liv? Kanske känns det annorlunda när barnen är större, tänker jag, och ser det som något jag gör för framtiden.
 
Mitt egna företag ger mig inte så stor inkomst just nu att jag kan leva på det, men jag har ju mångaandra planer också, handlar det inte bara om att våga lita på sin magkänsla? Ofta när jag hör människor prata om vad de drömmer om är det att ha mer pengar, gärna en obegränsad mängd, men i grund och botten handlar det väl om att man önskar sig frihet, kan man inte få det utan pengar? Pengar är en trygghet också, jag förstår det. Men kanske behöver man inte allt man vill ha, kanske vill man inte ens ha allt man vill ha, om man tänker lite längre över varför man vill ha det.
Ja, jag funderar fram och tillbaka över allt sånt här, hur ska man hinna leva, njuta, bara vara, tjäna pengar, ha råd, ta hand om barnen och ge dem en bra uppväxt, träna, ägna sig åt intressen o.s.v. Får se om jag blir klokare framöver och kommer fram till en balanserad lösning!
 
 
Läs mer om BeChange
 
BeChange - koldioxidbanta med klimatterapi på Facebook
https://www.facebook.com/bechange.lulea/
 
http://www.studieframjandet.se/bechange 
 
Vill du vara med i nästa omgång av BeChange? Ansök här senast 7 Januari!
http://www.studieframjandet.se/Norrbotten/Hitta-ditt-intresse/Miljo--samhalle/Omstallning/BeChange/test4/
 
Heidi Andersson's (Armbryterskan från Ensamheten) blogginlägg om BeChange
http://www.fossilfri.com/2017/03/06/bechange-grymt-intressant-projekt/
 
http://www.mynewsdesk.com/se/studieframjandet/pressreleases/groent-miljonprojekt-i-luleaa-bechange-koldioxibanta-med-klimatterapi-1433152
 
http://www.landetsfria.se/artikel/127161
 
http://www.nsd.se/nyheter/klimatsmart-filmpremiar-i-lulea-nm4457932.aspx
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Downshifting, Hälsa | BeChange, Downshifting, Hälsa, Livskvalitet, Växla ner | |
Upp